Griepje? Niet als je …..

— je vingers inzet!

Griep is een infectieziekte, ook wel influenza genoemd. Het komt plotseling opzetten, je voelt je in enkele uren erg ziek worden.  Je lichaam is verzwakt en voorzichtigheid geboden.

Bijna iedereen heeft weleens griep gehad en herkent vast wel de symptomen. Spierpijn, rillerig, vermoeid, keelpijn, hoesten, snel opkomende koorts en een uitgeput gevoel.  Oftewel je bed inkruipen, slapen en je lichaam de rust geven om te herstellen.

Voorkomen is beter dan genezen. Stimuleer je zelfgenezend vermogen en immuunsysteem door dagelijks onderstaande oefening toe te passen.

  1. Ga staan (voeten op heupbreedte, buig licht door de knieën) of  ga zitten.
  2. Trek schouderbladen naar achteren en omlaag (rechte rug), kin iets in (lange nek)
  3. Leg je linkerhand op je rechterschouder, bij de nek.
    1. Plaats de top van je rechter duim en rechter pink tegen elkaar aan.
    2. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    3. Plaats de top van je rechter duim tegen je rechter ringvinger aan.
    4. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    5. Plaats de top van je rechter duim tegen je rechter middelvinger aan.
    6. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    7. Plaats de top van je rechter duim tegen je rechter wijsvinger aan.
    8. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
  4. Leg je rechterhand op je linkerschouder, bij de nek.
    1. Plaats de top van je linker duim tegen je linker wijsvinger aan.
    2. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    3. Plaats de top van je linker duim tegen je linker middelvinger aan.
    4. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    5. Plaats de top van je linker duim tegen je linker ringvinger aan.
    6. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.
    7. Plaats de top van je linker duim en linker pink tegen elkaar aan.
    8. Adem 36 keer in en uit.  Houd een natuurlijke ademhaling aan.

Om je immuunsysteem te stimuleren:
Plaats rechterduim en rechter ringvinger met de toppen tegen elkaar. De rechter wijsvinger ligt op je 1ste kootje van rechter duim. Driemaal daags minimaal vijf minuten.

 

Luister naar je lichaam en wees lief voor jezelf. 
Voel je je moe? Neem rust. Heb je slaap? Ga slapen. Voel je je lui of futloos? Ga bewegen.
Zo simpel kan het zijn!

 

Vocht vasthouden, zet je vingers in!

Meer dan de helft van het lichaamsgewicht bestaat uit vocht.  Er kunnen verschillende redenen zijn dat je lichaam vocht vasthoudt. Warmte is er één van. Er zijn uitlopende oorzaken zoals teveel inname van zout, zwangerschap of medische aandoeningen. In iedergeval voel je je er vaak niet prettig bij en wil je er zo snel mogelijk vanaf.

Wat gebeurt er als je vocht vasthoudt?
Vasthouden van vocht wordt ook wel oedeem genoemd. Het betekent dat er een overmatige ophoping van vocht in een bepaald lichaamsdeel zit waardoor het opzwelt. Je hart, nieren en hypothalamus (deel van je hersenen) houden zich bezig met de vochtbalans in je lichaam.

Wat zijn de symptomen?
De meest voorkomende symptomen zijn opgezette en/of pijnlijke enkels, voeten, handen en vingers. Echter, ook andere lichaamsdelen kunnen opzetten of pijnlijk aanvoelen. Daarnaast kun je in korte tijd in gewicht zijn aangekomen.

Hoe kunnen je vingers helpen?
Er zijn meerdere oplossingen om vocht kwijt te raken, zoals voeding, verminderen van zout inname,  bewegen, water drinken en (lichaam)massage. Ik heb er vroeger weleens last van gehad en dan kreeg ik van mijn moeder een rauwe stengel bleekselderij. Dat hielp bij mij supergoed maar ik hoor ook van mensen dat het niet helpt of niet meer helpt. Zo is elk lichaam anders en elk moment anders. Het beste is om uit te proberen wat voor jou werkt. Probeer onderstaande en wellicht is het jouw methode om de vochtbalans in je lichaam te herstellen.

De duim en pink in combinatie met je ademhaling, kunnen je helpen door ze vast te houden en te masseren. Dit gaat als volgt:

  • Adem in door de neus.
  • Blaas zachtjes uit de door de mond.
  • Adem tien tellen in door de neus (als je eerder uit moet ademen dan adem je uit. Bouw het langzaam op naar tien tellen inademen).
  • Adem zachtjes uit door de mond, net zolang totdat de inademing weer komt.
  • Adem dan weer tien tellen in en ga zo verder tijdens het masseren en vasthouden van de duim en vingers.
  • Masseer de duim van je rechterhand van beneden naar boven en weer terug. Druk, knijp, strijk, voel wat nodig is. Doe dit  3x.
  • Masser de pink van je rechterhand van beneden naar boven en weer terug. Druk, knijp, strijk, voel wat nodig is. Doe dit 3x.
  • * vergeet ademhaling niet! tien tellen in door de neus en adem uit door de mond *
  • Masseer de duim van je linkerhand van beneden naar boven en weer terug. Druk, knijp, strijk, voel wat nodig is. Doe dit 3x.
  • Masseer de pink van je linkerhand van beneden naar boven en weer terug. Druk, knijp, strijk, voel wat nodig is. Doe dit 3x.
  • * vergeet ademhaling niet! tien tellen in door de neus en adem uit door de mond *
  • Leg de rechterduim en -pink met de toppen tegen elkaar.
  • De andere vingers zijn gestrekt maar ontspannen.
  • Leg de linkerduim en -pink met de toppen tegen elkaar.
  • De andere vingers zijn gestrekt maar ontspannen.
  • Doe dit voor vijf tot vijftien minuten.

Doe dit zo vaak en lang als nodig, maar minimaal een kwartier per dag.

 

Reinig je lichaam middels duim, middel- en ringvinger

Ga in een comfortabele positie zitten of liggen en sluit je ogen. Adem drie keer in en uit door je neus. Leg je duim middel- en ringvinger met de toppen tegen elkaar aan. Houdt de andere vingers gestrekt. Doe dit voor beide handen.

Houdt in gedachten dat op elke inademing je lichaam nieuwe zuurstof en energie krijgt en op elke uitademing verlaten gifstoffen je lichaam.

  1. Maak de gifstoffen in je lichaam zichtbaar. Hoe zien je gifstoffen eruit? Wat komt er het eerste in je op?  * mocht er niets komen, ga toch door naar punt 2, mogelijk wordt het daar alsnog zichtbaar.
  2. Waar voel je de gifstoffen in je lichaam? bij je hart, darmen, hoofd, door je hele lichaam?
  3. Geef het een kleur.  De gifstoffen kunnen op 1 plek zitten maar ook door je hele lichaam.
  4. Omtrek de kleur met een dikke zwarte lijn en teken er grote lus aan.
  5. Pak de dikke zwarte lijn of lus beet en trek het uit je lichaam.
  6. Gooi het in de vuilnisbak.
  7. Alle gifstoffen zijn verwijderd uit je lichaam.

Adem drie keer in en uit door je neus. Open je ogen en drink een glas water.

Stimuleer LIEFDE en GELUKKIG zijn

Heb je het gevoel dat:

  • je er alleen voor staat?
  • je eenzaam voelt?
  • je ongelukkig voelt?
  • iedereen om je heen gelukkig is?
  • er een zware last op je schouders ligt?
  • je achteraan in de rij van “plezier” staat?

en misschien niet de VINGER erop kunt leggen waarom je je zo voelt?

Realiseer je dat alléén JIJ dat kunt veranderen.

We denken de hele dag door, 60.000 gedachten per dag. Dit betekent dat je constant in “actie” bent. Onze gedachte is als eerst negatief. Vaak gebeurt dit op onbewust niveau. Nadeel hiervan is dat deze negatieve gedachten van invloed zijn op je gemoedstoestand. Het is je vast weleens overkomen dat je je van het een op andere moment verdrietig of down voelde. Om nu je gedachten tot rust te brengen, of eigenlijk voorbij te laten gaan zonder er in mee te gaan, is een ademhalingsoefening de meest krachtige methode.  Ook zorgt het ervoor dat je van “actie” naar “rust” gaat waardoor je lichaam zich kunt ontspannen.

Als je je rustig en ontspannen voelt, kun je je gedachten positief beïnvloeden waardoor je je gelukkiger voelt. Door dit REGELMATIG bewust  toe te passen werkt het door op onbewust niveau. Om een gewoonte te veranderen dien je dit minimaal 72 keer toe te passen waardoor het een nieuwe gewoonte wordt. Hoe langer iets wordt toegepast hoe sterker de gewoonte wordt. Dat is ook de reden dat het zo moeilijk is om bepaalde gewoonten, vooral degene die erin geslopen zijn, los te laten.

MAAR ALS JIJ ECHT GRAAG WILT, KUN JE DIT DOORBREKEN! en voel je je gelukkig en de liefde in en om je heen. 

START VANDAAG

en onderneem onderstaande stappen:

1. Ademhaling:

  • Kom comfortabel liggen/zitten.
  • Sluit de ogen.
  • Adem kort uit.
  • Adem diep in.
  • Adem uit – pers alle lucht uit de longen (uit duurt langer dan in).
  • Adem dan rustig in en uit.
  • Doe deze ademhaling nog 5x.

2. Ringvingers:

  • Start bij de top van de vinger en duw 3x tegen de top van de vinger aan.
  •  Ga dan van de top naar het eerste kootje en masseer de boven-, onder-, zijkanten. Kneed, duw, wrijf.
  • Ga dan van het eerste kootje naar het tweede kootje en masseer de boven-, onder-, zijkanten. Kneed, duw, wrijf.
  • Ga dan van het tweede kootje naar het derde kootje en masseer de boven-, onder-, zijkanten. Kneed, duw, wrijf.
  • Laat alle emoties, gevoelens, gedachten komen en gaan. Net zoals de in- en ringvinger-beethoudenuitademing, komen en gaan.
  • Pak met je rechterhand je hele linker ringvinger vast en maak een vuist met rechterhand. Je linker ringvinger zit in de vuist van je rechterhand. Voel hoe stevig jij je linker ringvinger wilt beetpakken. * hoe steviger je deze beetpakt, hoe meer geborgenheid je wilt voelen. 

 

3. Visualisatie LIEFDE:

  • Op elke inademing zeg je in stilte: IK BEN LIEFDE.
  • Op elke uitademing zeg je in stilte: IK DEEL LIEFDE.
  • Voel wat er gebeurt in je lichaam. Voel je tintelingen, weerstand, ontspanning, zachtheid, boosheid, angst. Het mag er allemaal zijn. Laat dit net als je gedachten, komen en gaan.

4. Tijd:
Neem zoveel tijd je nodig hebt maar doe de visualisatie minimaal 5 minuten (blijf linker ringvinger beethouden). Herhaal meerdere keren op een dag of maak er een dagelijks vast ritueel van in de ochtend en/ of avond.

5. Afsluiting:

  • Voel je voeten, benen, billen, buik, borst, schouders, armen, handen, hoofd
  • Hoor de geluiden om je heen
  • Adem diep in door je neus, houdt even vast en zucht/blaas uit door de mond
  • Als je eraan toe bent, open dan je ogen en zie/weet waar je op dit moment bent.

JIJ BENT LIEFDE!

– liefde trekt liefde aan –

Wil je weten waar jouw vingers je nog meer mee kunnen helpen? klik hier voor E-book

Acceptatie en loslaten m.b.v. pink, wijs- en ringvingers

Er wordt vaak gezegd, laat los. Maar hoe doe je dat dan, loslaten?

Want zeggen ik heb losgelaten, wil nog niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk hebt gedaan. Onbewust kun je hier nog steeds mee bezig zijn. Dit kun je herkennen aan je gevoel. Als je erover praat of iemand vraagt ernaar merk je dat de situatie je nog raakt, je er emotioneel (geïrriteerd, boos, verdrietig) van wordt.

Om los te kunnen laten, dient er eerst acceptatie plaats te vinden. Pas vanuit acceptatie kun je echt loslaten.

De pink kan je ondersteuning geven om te accepteren en de wijs- en ringvingers om los te laten. Loslaten heeft vele vormen. Fysiek loslaten van afvalstoffen door meer te plassen, zweten, ontlasting. Mentaal loslaten van zorgen, gedachten door een leger, opgeruimder en rustigere geest.

Pink vasthouden/masseren*.

  • Start met de pink van de rechterhand en daarna de linker.
  • De pink bevordert bewustwording van hartzaken (letterlijk en figuurlijk) en zelfvertrouwen om naar je hart te luisteren waardoor je inzicht krijgt om te accepteren wat er is, dankbaar te zijn en te vergeven (jezelf en anderen).

Wijs- en ringvingers vasthouden/masseren*:

  • Start met wijs- en middelvinger van rechterhand en daarna de linker.
  • De wijsvingers bevorderen het loslaten en geeft je daadkracht om het oude los te laten en het nieuwe te laten slagen.
  • De ringvingers zorgen ervoor dat je verbinding krijgt met je buik. In je buik zijn je gevoelens en emoties voelbaar. Je gaat dan voelen wat je nodig hebt en wat je daadwerkelijk wilt.

* voel wat jij wilt, alleen vingers vasthouden of masseren.

Handen en voeten

Er is een relatie tussen je handen en voeten. Leg je linker handpalm maar eens over je rechter voetzool. De bovenste kootjes komen overeen met het bovenste deel van de handpalmen en voetzolen. Zo ook het midden- en onderste deel. Je ziet dat de duim tegenover de grote teen ligt, wijsvinger tegen één na kleinste teen enzovoorts. Het één voor één vasthouden van de tenen en daarna het omvatten van de vingers geeft balans en harmonie zowel fysiek, mentaal als geestelijk.

  • Start met de kleine teen, dan de duim en als laatste de grote teen en pink.
  • Adem in en stuur nieuwe zuurstof en energie naar betreffende teen/vinger.
  • Adem uit en laat alle spanningen en ongemakken los.
  • Minimaal drie volledige ademhalingen per teen/vinger.

handen en vingers

Je kunt de tenen en vingers gebruiken om diverse klachten/ongemakken te verlichten c.q. op te lossen.

Combinatie kleine teen en duim:
– snel moe bent.
– veel piekert
– vergroten zelfvertrouwen.

Combinatie 4e (ring) teen en wijsvinger:
–  angstig bent.
–  eenzaam voelt.
–  niet in beweging kan komen (vastzitten).

Combinatie 3e teen en middelvinger:
–  boos bent.
–  migraine aanvallen hebt.
–  gespannen bent of moeilijk kan ontspannen.

Combinatie 2e teen en ringvinger:
–  gevoelens niet kan uiten.
–  je ongelukkig voelt (en niet weet waarom je je zo voelt).
–  lijkt alsof het jou altijd moet overkomen.

Combinatie grote teen en pink:
–  droge huid hebt.
–  je minderwaardig voelt.
–  jezelf geen plezier gunnen of het kunnen opbrengen.
–  last hebt van oorsuizingen.

voeten in water

Doorbreek patronen en leef je droom!

Patronen, we hebben ze allemaal. Er is niets mits met patronen als je daar zelf gelukkig mee bent. Echter, als deze patronen je belemmeren in het leven dat je graag wilt leiden dan is het raadzaam om actie te  ondernemen.  Als je jezelf vaak hoort zeggen:

  • Dat overkomt mij altijd,
  • Heb ik weer,
  • Ik wist al dat het zo zou lopen,
  • Ik ben het gewend,
  • Ik weet niet beter,
  • Ik heb er mee leren leven,
  • Ik heb het geaccepteerd,
  • Het lukt toch niet,
  • ………

Tuurlijk zijn er externe factoren die je beperken. Maar over het algemeen zijn het de interne factoren die jou echt belemmeren.

In het verleden heb je gebeurtenissen meegemaakt van waaruit je onbewust reageert op huidige gebeurtenissen. En dit onbewuste proces zorgt ervoor dat je niet verder komt en er dingen in je leven gebeuren, die altijd gebeuren.  Hierdoor lukt het je niet om bijvoorbeeld: te stoppen met roken, af te vallen, de juiste partner tegen te komen, het vinden van werk of  je dromen te verwezenlijken.

regenboog1

In de vingers zijn alle oude emoties opgeslagen die je onbewust op eerder gebeurtenissen hebt geplakt.

Doorbreek oude patronen en leef je droom !

Hoe?

Door onderstaande oefening te doen,  net voor het slapen gaan èn bij het wakker worden.  Op dit tijdstip is het voor het brein het gemakkelijkst om het in je onderbewuste te plaatsen.

1. Sluit je ogen en kijk van binnenuit naar het gebied tussen je wenkbrauwen.
2. Denk aan wat je WEL wilt en wat je allemaal kunt bereiken.
3. Welke kleur geeft je dit gevoel?
(het kan ook een combinatie zijn van kleuren, wel zijn het vaak lichte kleuren)
4. Masseer één voor één je vingers op de linkerhand, start met je pink en eindig op je duimmuis.
5. Tijdens het masseren stuur je je gekozen kleur mee en blijf je denken aan wat je wilt en kunt bereiken.

droom-if-you-can-dream

Hoe is de verhouding tot jouw ring-middel-wijsvinger?

stand wijs-middel-ringvinger

A: Is je ringvinger langer dan je wijsvinger? Dan ben je een mooie verschijning, ben je charmant en onweerstaanbaar voor anderen. Je bent meer agressief dan gemiddeld en neemt graag risico’s. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met lange ringvingers meer geld verdienen dan mensen met kortere ringvingers.

B: Zijn je ring- en wijsvinger even lang? Dan ben je liefdevol en wil je graag de vrede bewaren. Je voelt je ongemakkelijk bij conflicten en wilt iedereen te vriend houden. Je bent goed georganiseerd. Eerlijk, begripvol en verzorgend in relaties.

C: Is je wijsvinger langer dan je ringvinger? Dan heb je een grootzelfvertrouwen, vind jezelf geweldig en zelfs arrogant. Je houdt ervan om alleen te zijn en je vindt het niet leuk als je wordt gestoord in je vrije tijd. Je neemt vaak niet de 1e stap mbt relaties en je vindt het fijn als je wordt gewaardeerd.

Waar kan je vingerreflexologie voor gebruiken?

In principe voor ALLES!

In principe, want je moet er ook voor open staan om je niet vast te blijven houden aan je eigen overtuigingen, patronen, ideeën en ervaringen over klachten  en ziekten .

Stel dat je last hebt van hooikoorts. Je hebt dan bepaalde ideeën of ervaringen en overtuigingen over wat hooikoorts is, mogelijk waardoor je het hebt gekregen (erfelijk oid) en welke medicijnen je daarvoor kunt gebruiken.

In geval van hooikoorts is er een overgevoeligheidsreactie van je lichaam op stuifmeel van sommige grassen, planten en bomen, die in bloei staan.  Deze overgevoeligheid is ontstaan doordat het afweermechanisme van je lichaam in de war is.  En dat is waar het nu om gaat. Je immuunsysteem werkt niet zoals het zou moeten werken.

Met vingerreflexologie ga je kijken  waardoor je immuunsysteem is verzwakten en doet dat door op zoek te gaan naar de belemmerende emoties die nog in het lichaam aanwezig zijn.

Vaak zijn deze emoties ontstaan in de eerste 15 jaren van je leven.  Dit betekent dat deze belemmerende emotie zich aardig heeft opgehoopt in je lichaam wat allerlei klachten en ziekten kan geven. Klachten zoals depressiviteit, burn-out, allergieën, spijsverteringsklachten, nek-schouder-en rugklachten, chronische pijnklachten, diabetes, hart- en vaatklachten, ADHD/ADD, slapeloosheid, overgewicht, angsten oid.

Ook als je geen klachten hebt maar dat:

  • Je leven niet loopt zoals je wilt.
  • Nog steeds spijt hebt van gemaakte keuzes uit het verleden.
  • Wrok/haatgevoelens naar bepaalde personen.
  • Je de omgeving de schuld geeft van jou problemen.
  • Als je vaak zegt, “dit overkomt mij altijd”
  • Je eigen toekomst wilt bepalen zodat je krijgt wat je graag wilt hebben.

Ik wil nog benadrukken dat vingerreflexologie geen ziektes geneest. Er wordt gezocht naar de oorzaak, de belemmerende emotie waardoor het immuunsysteem is gaan falen en neutraliseren die emotie waardoor het lichaam zichzelf weer kan herstellen.

Ervaren = weten!